loading...

مشاهير

لقاء نادر| حينما سُئل «الزعيم» عن الملل الذي يصيب الممثل المسرحي

عادل إمام

عادل إمام



ربما يتساءل الكثير من الجمهور عن احتمالية إصابة الممثل المسرحى بحالة من الملل، نتيجة تأدية نفس السيناريو والحوار بشكل يومي على خشبة المسرح للرواية المعروضة، والتي قد يستمر عرضها 10 سنوات، وتأثير ذلك على شعف الممثل بتأدية هذا الدور، ولماذا لا يشعر الجمهور بنتيجة ذلك؟.

n4hr_12793603962

 

في لقاء نادر للزعيم عادل إمام، وبالتزامن مع عرضه لرواية "شاهد ماشفش حاجة" للسنة الخامسة على التوالي، سألته المذيعة عن ذلك الأمر، فقال: "أنا بقول لأصدقائي في التمثيل، وأي حد بيشتغل في أي حاجة إن الواحد يحب المهنة بتاعته، لأنه لو حبها هي كمان هتحبه".

وتابع إمام قائلًا: "أنا بحب التمثيل جدًّا ومشتغلتش حاجة غيره.. يعني أنا المفروض مهندس زراعي، ومشتغلتش ولا يوم مهندس زراعي"، وأضاف متهكمًا: "أنا اتخرجت من كلية زراعة ممثل زراعي مش مهندس زراعي".

36171

 

وفسّر الزعيم الحالة التي يكون عليها كممثل مسرحي قائلًا: "في ميعاد بيني وبين 1500 شخص يوميًّا على المسرح.. وده بيكون شيء ممتع ومتعب في نفس الوقت.. يعني أنا مثلًا عندي حالة عصبية في المعدة، ومع ذلك مفيش حاجة في المسرح اسمها ممثل يمرض أو تجيله إنفلونزا فيقعد في بيتهم..  مفيش حاجة اسمها إجازة مرضية للمثل المسرحي.. ومفيش حاجة تمنعه إنه يروح المسرح غير إنه يموت أو المسرح يقع بيه".

 

واستطرد قائلًا: "الجمهور بتاعنا يحب النجم، وده موجود فى كل حتة فى العالم، لأن المسرحية بتعتمد على ممثليها أكتر من المؤلف.. يعني الجمهور بييجي المسرح عشان الممثل مش عشان المؤلف أو المخرج".


x