loading...

مقالات التريند

«بائع عرقسوس» و«صنايعي حلل».. 7 مهن بسيطة امتهنها أصحاب «مؤهلات عليا»

مهن إمتهنها أصحاب المؤهلات العليا

مهن إمتهنها أصحاب المؤهلات العليا



امتهن عدد من خريجي الجامعات بعض المهن التي لا ليست لها علاقة بدراستهم، حيث ينظر لها المجتمع دائماً على أنها تحتاج طلبة المؤهل المتوسط أو الأقل خبرة بمجال التعليم، ليؤكد هؤلاء الشباب أنه ليست للبطالة عنوان طالما هناك قدرة على العمل، ويرصد "التحرير- تريند" أبرز المهن والوظائف التي امتهنها الخريجون والبعيدة عن دراستهم كلياً.

1- سائق ميكروباص

رصد رواد موقع "فيسبوك" صوراً لسائق "ميكروباص" حاصل على بكالريوس في الطاقة النووية، وعلّقوا على ذلك قائلين: "اول دفعه تتخرج فى المجال بتاع هندسه نوويه ودى صور كارنيه النقابه بتاعه وكارنيه العمل الخاص به فى امريكا ... الراجل دا اشتغل فى امريكا 14 سنه وكان لا يقل اهميه فى امريكا من العالم احمد زويل ...وقال ان ليه صور وهو مع الرئيس انور السادات وقال ان السادات جاب الدفعه بتاعته كلها وكانت ساعتها 18 واحد ووعدهم انهم هما المستقبل وكلام الهرى دا ...مش دا موضوعنا ...... الموضوع هو ازاى مهندس نووى يشتغل سواق ميكروباص .. ويجى امين شرطه ملوش اى لزمه يشتموه ويقولو انت ياحمار فين رخصك . تخيلو ان انضف ناس فى العالم بيتهانو ؟!  .يعنى الى معاه اعداديه مستقبلو مضمون عن العالم النووى . ازاى دا مش بيدرس فى جامعات مصر عشان يخرج دفعات تنفع البلد.. عمر العيب ماكان فى الشعب العيب على الحكومه الى مش بتدى كل واحد حقه.. حاجة تقهر بجد".

Capture

1

2

 

3

2-مشروع سلطة فواكه

أثار شاب يدعى عام محمد لديه 32 عاماً خريج كلية هندسة بمحافظة الإسكندرية إعجاب رواد الـ"سوشيال ميديا"، وخاصة بعد أن أقام مشروعاً أسماه ""سلطة فواكة فى علب بلاستيكيه"، سعر العلبة 15 جنيه، وعلّق النشطاء على ذلك قائلين: "محمد يقول ؛الشغل مش عيب واحسن من قعدة القهاوى".

4

5

6

 

3- بائع عرقسوس

سأل مواطنون بائع عرقسوس يدعى محمود في إحدى الشوارع، عن رأيه بأحوال البلد والأزمة الاقتصادية التي يشهدها الناس، ورد قائلاً: "لأزمة فى احتكار التجار، التجار يمنعوا الاحتكار والزمة هتعدى، الجشع والطمع وحبهم فى الغنى الفاحش هو سبب الأزمة".
واستفسروا منه عن دراسته وذهلوا بأنه خريج "ليسانس شريعة وقانون" بجامعة الأزهر، واختتم محمود الفيديو بأبيات شعر باللغة العربية الفصحى.

 

4- «صنايعي حلل»

تخرج ياسر حنفي من كلية الآداب قسم "جغرافيا" بجامعة عين شمس"، ليعمل في صناعة "الحلل" وتقطيع الحديد، وقال خلال تصريحات صحفية له ا،ه كان يطمح في العمل بما درسه لكنه إمتهن هذا المهنة من اجل الحصول على المال وللظروف المعيشية التي مر بها.

5- صاحب عربة فول

قرر شاب بعد تخرجه من كلية تجارة فسم إنجليزي، أن يؤسس عربة فول أسماها "مربوحة" وابتكر بها أكلات ووصفات عدة حتى أصبحت أشهر عربة فول بالقاهرة.

 

6- عربة بطاطا

عمل خريجو مؤهلات عليا على عربة "بطاطا"، وصاحبها هو خريج أكاديمية بحرية، وعلّق مستخدمو "فيسبوك" على ذلك قائلين: و زي بتاع الفريسكا، والفضائيات والصحف عملت معاهم لقاءات عشان دول مؤهلات عليا، وبعضهم متفوق علميا، وصاحب العربية خريج الأكاديمية البحرية وصاحب شركة سياحة، ببساطة هم مش بس بيسعوا على لقمة العيش، لكن كمان عاملين المبادرة دي عشان حاجة زي إن ممكن الباعة الجائلين يكون مظهرهم حضاري في البلد، وممكن يقدموا أكل صحي نظيف، وممكن يتعلموا يحافظوا على البيئة، وممكن العربية اللي بيشتغلوا عليها تكون لوحة فنية ومنتهى الجمال، وممكن اللي بيشتغل عليها نفسه يلبس جونتي وميلمسش حاجة بإيده مباشرة، وممكن الأصناف اللي بيقدموها تكون منتهى الطعامة وبسعر معقول، وممكن يسيبوا المكان بعد ما يخلصوا بالليل أنضف مما كان، عشان كده بلاش نفقد الأمل في أي حاجة جميلة، خاصة لما تكون من إبداعات الشباب وهم الأمل وكفاية علينا الإحباط العام".

7

22

 

7- مشروع «كونا بطاطا»

جمعت الصداقة بين أميرة مصطفى، خريجة كلية الحقوق بجامعة عين شمس، ودينا عصام خريجة كلية آداب من نفس الجامعة، وقررتا محاربة البطالة بإقامة هذه العربة وأسموها "كونا بطاطا" وأقبل عليها الزبائن من مختلف المحافظات.

 

88