loading...

حكايات

بعد انتحار «شريف قمر».. مبادرة لمساعدة مرضى الاكتئاب

شريف

شريف



لم يتوقع أن ستأتى عليه ساعة يظن فيها أن ما يدور حوله مقلب سخيف يتمنى انتهاءه، وأن الأخبار التى ترددت بخصوص "شريق قمر" صديقه وتفاصيل انتحاره كذبة قبيحة، ليصف محمد ممدوح شعوره بكلمات: "أسوأ صدمة في حياتي.. شريف صاحبي مات.. نفسي تطلع بتهزر زي كل مرة يا شريف.. نفسي جدا المرة دي".

الرئسية
 

لم يتخط "محمد ممدوح" صاحب (برنامج مين ده؟)على "يوتيوب" خبر انتحار "شريف قمر" الذى كان يشاركه كتابة حلقاته، لكنه قرر أن يساعد ملايين الشباب من خلال تدشين مبادرة تحمل اسم "مبادرة شريف قمر للحياة"، يقول عن تفاصيلها: "هنعمل مؤسسة غير هادفة للربح للتوعية ضد مرض الاكتئاب، وهنسميها باسم شريف اللى موته رسالة لكل أب وأم وأهل وصحاب أي شخص بيعاني من الاكتئاب، هنجيب دكاترة نفسيين متطوعين، يحلوا مشاكل الشباب ويساعدوهم يمروا من المرحلة دي، هنحاول احنا نكون دايما جنب أي حد مصاب بلعنة الاكتئاب"، وفقا لمنشور على حسابه الشخصي.

16996074_10155054608903899_6571657753101669039_n


دشن "محمد ممدوح" هاشتاج #مبادرة_شريف_قمر_للحياة، وعليه جاءت له أول استغاثة من شاب فى العشرينيات رفض الإفصاح عن اسمه، وكتب منشورا تضمن: "طيب إحنا فعلا بدأنا الشغل في مؤسسة شريف قمر.. وجالنا أول شخص محتاج مساعدة نفسية ومايقدرش يتحمل مصاريف دكتور نفسي.. مين دكتور يقدر يتطوع"، وفقا لمنشور على حسابه الشخصي.

لم تمر ساعات على المنشور، وتفاجأ "ممدوح" بتواصل عدد كبير من النفسيين معه، وعنها يقول: "في أقل من 4 ساعات، أكتر من 100 متطوع في مؤسسة شريف قمر للحياة، وقدرنا نتعامل مع 5 حالات ونوصلهم لدكاترة.. وفي حالة ماقدرناش نلحقها وهي في المستشفى"، وفقا لمنشور على حسابه الشخصي.

 

jj

 

ينوي "ممدوح" اختيار أشخاص ذوي خبرة مع مرض الاكتئاب لإدارة المبادرة لنجاح فكرتها وتحقيق هدفها فى مساعدة العشرات من الشباب، يقول: إحنا لسه الأول بنحدد مين اللي ينفع من المتطوعين وبننظم المبادرة، فمستحيل نقدر نساعد واحنا لسه مانظمناش أي حاجة.. فأرجوكم رفقا بنا علشان نقدر ننجح الفكرة".

 

t tjh