فيديو| «أقسم بالله شفته وهو جاي ياخد عمري».. محمود عبد العزيز يصف موته في مشهد لا يُنسى




تحدث الفنان محمود عبد العزيز، في أحد مشاهد مسلسل "أبو هيبة في جبل الحلال" عن الموت. وقال "الساحر": "متخافيش على أبو هيبة يا حامد .. اللي شاف الموت ميخافش منه.. أصلي شفته وعرفته أقسم بالله شفته وهو جاي عشان ياخد عمري.. حسيت ...

تحدث الفنان محمود عبد العزيز، في أحد مشاهد مسلسل "أبو هيبة في جبل الحلال" عن الموت.

وقال "الساحر": "متخافيش على أبو هيبة يا حامد .. اللي شاف الموت ميخافش منه.. أصلي شفته وعرفته أقسم بالله شفته وهو جاي عشان ياخد عمري.. حسيت إني طلعت لفوق لفوق لفوق وشفت الأرض كأنها حبة رمل ماتسويش.. وتحس إنك خفيف خفيف والموت حنين وعمال يطمنك.. وشفت قدامي شريط بيدور زي البكرة مابيقفش .. الشريط كله صور وأنا هنه وأنا في الجيش وأنا في البلد وأنا بقع والنار زي العود في جسمي.. اللي يحس الموت ويصاحبه بتتغير حياته.. وبعدين بنخاف من الموت ليه ما كلنا متنا كذا مرة .. وإنت شاب بيموت الطفل وإنت شايب وهعجوز بيموت الشاب.. كلنا متنا كذا مرة.. وكل مرة بنبكي.. لكن مافيش أغلى من الحياة أول ما تفتح عينك الصبح لازم تشكر ربنا وتسلم على الشمس وتسلم على الوكل وتسلم على الشجر وتسلم على الزرع وتسلم على قميصك اللي انت لابسه".

"أبو هيبة" مسلسل درامي تدور أحداثه عن رجل يدعى منصور أبو هيبة، وهو أحد أهم رجال الأعمال في مصر، كما أن له علاقات مع المافيا الأوروبية، ويتاجر في السلاح والآثار.

متزوج من ابنة عمه غنيمة (وفاء عامر) وله منها ثلاث بنات. ألد أعدائه هو كين أو جدعون (طارق لطفي) وهو من غجر مصر الذين كانوا يقطنون الصعيد، جد (أبو هيبة) طردهم من قرية (الكوامل) خوفا على أصل عائلته من الغجر.

يتعرض "أبو هيبة" لمحاولة اغتيال توشك أن تودي بحياته، يخرج منها عازما على تغيير الطريقة التي كان يعيش بها حياته[2]. عرض المسلسل في 29 يونيو 2014.