loading...

ثقافة و فن

محمد ثروت يروي قصة كفاحه.. «مراتي أشجع مني واشتغلت يوم فرحي»

محمد ثروت

محمد ثروت



محمد ثروت.. فنان كوميدي بدأ اسمه يلمع من خلال مجموعة من الأدوار الكوميدية قدمها في أعمال مختلفة، فشارك في عدد من الأعمال السينمائية مثل فيلم «ولاد العم»، و«حلم عزيز» و«18 يوم»، وعلى الصعيد الدرامي شارك في: «الكبير أوي» و«لسه بدري» و«الرجل العناب» وغيرهم، وظهر في عدد من أعمال «الست كوم»، مثل: «تامر وشوقية» و«بدر وبدرية»، ومجموع مشاهده التي ظهر فيها تؤكد أن السنوات المقبلة ستشهد تقدمًا كبيرًا له في عالم الفن..

استضافت الإعلامية منى الشاذلي، الفنان محمد ثروت وزوجته الفنانة منى جمال، خلال برنامج «معكم»، المذاع على قناة «سي بي سي»، ليكشفان فيه عن قصة كفاحهما..

- درست «تجارة» في 7 سنين

قال إنه حاصل على بكالوريوس تجارة من جامعة عين شمس، ولكن دراسته بها استغرقت ٧ سنوات، موضحًا: «قعدت السنين دي كلها عشان أعرف أمثل في مسرح الجامعة، وبعد التخرج شاركت في فرق حرة اسمها «عين الشمس» قدمنا أعمال كتير علي مسارح مش مشهورة أوي، ثم شاركت في مسرحية (أيامنا الحلوة) في مركز الإبداع الفني، وبعدها قدمت أدوار كتير للسينما والدراما».

- زوجتي أشجع مني

أشاد محمد بشجاعة زوجته منى كمال، ووقوفها إلى جانبه حتى وصل إلى ما هو فيه الآن، مضيفًا: «أنا أعرفها من أيام مسرح الجامعة، واتعاملت معاها كتير وتطورت علاقتنا ببعض لدرجة الحب، بس أنا ما كنتش بقدر اعترف بده ليها عشان ظروفي المادية، لحد ما هي اللي اعترفت بحبها ليا، وبصراحة هي أشجع مني»، لتضيف زوجته إلى حديثها، قائلة: «أنا جريئة عنه كتير، هو خد وقت كتير عشان يفكر في علاقتنا ويحدد اللي هو عايزه، لحد ما أنا قررت اصرحه واختصر الطريق، بدل ما أقعد ١٠ سنين عشان يقولي بحبك».

- كنت قلقان أخسر زوجتي لهذا السبب

تحدث محمد عن الصعوبات التي واجهها بعد ارتباطه بزوجته الحالية، قائلًا: «الخطوبة استمرت أربع سنين، معظمهم ماكنش فيه تقدم في حياتي المهنية، فكنت قلقان إني أخسر زوجتي بسبب الظروف المالية، لكنها كانت داعم ليا في كل حاجة بعملها، وكانت بتتخانق مع أمها بسببي عشان مانفترقش، بس الحمد لله اتجوزت وأنا مش مديون لحد، ويوم فرحي خرجت عشان أشتغل وأجيب فلوس»، متابعًا: «كنت بحب مراتي في صمت وما كنتش راضي أقول بحبك عشان مسمعش كلمة لأه».

 

ذكر محمد أنه عمل في أكثر من وظيفة قبل أن يمتهن التمثيل، مثل: أمين مخازن، ومحاسب في أكثر من شركة، مستكملًا: «بس في كل وظيفة كان فيه حاجة جوايا بتقولي دي مش شغلتك، وأنا بطبيعتي مش بحب الروتين».

والدي بطل مصر وأفريقيا

أوضح محمد أنه تعلم من والده دروسًا ساعدته في مواصلة كفاحه في مجال الفن حتى استطاع أن يثبت كفاءته وموهبته: « والدي اسمه الكابتن ثروت سعيد، وكان بطل مصر وأفريقيا في رياضة رمي القرص، وهو زرع فيا إن ما فيش مستحيل وإن أي رقم قياسي ممكن نكسره»