loading...

أخبار مصر

السيسي للمصريين: اصبروا وسترون العجب.. لازم نكون سعداء

الرئيس عبد الفتاح السيسي

الرئيس عبد الفتاح السيسي



قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن ما تحقق في قطاع الكهرباء والطاقة في مصر منذ عام 2014 خيال، مشيرا إلى أن الدولة تعمل بخطة غير مسبوقة على جميع المستويات، لافتا إلى أنه جرى إتمام خطوط لنقل الغاز بتكلفة 4 مليارات جنيه، فضلا عن العديد من المشروعات القومية في قطاع الكهرباء.

جاء ذلك خلال افتتاحه، اليوم الثلاثاء، مشروعات قومية في قطاع الكهرباء على مستوى الجمهورية، من بينها المحطات الثلاث العملاقة التى نفذتها شركة "سيمنز" الألمانية، في العاصمة الإدارية الجديدة وبني سويف والبرلس بكفر الشيخ.

ووجه السيسي، حديثه للمصريين، قائلا: "لازم كمصريين نكون سعداء، إحنا كل اللي مطلوب منكم، حاجة واحدة بس، اصبروا وسترون العجب العجاب في مصر، ويجب أن نأخذ الأمور بجدية وإصرار وتحمل".

اقرأ أيضا| شاكر لرئيس «سيمنز»: أنجزنا 3 محطات في عامين.. سجلوا الرقم في «جينيس»

وأشاد بدور وزارة البترول في حل أزمات قطاع الكهرباء، إذ وفرت الغاز ومشتقات المازوت في تشغيل محطات توليد الكهرباء، مضيفا: "فى موضوعات موجودة في مصر مش متظبطة من زمان لظروف مصر، وزارة البترول كانت بتستلف عشان تجيب البترول لتشغيل محطات الكهرباء، في حاجة بتتعمل ببلاش؟".

وتابع: " فى دول كتير أوى معندهاش خمس الطاقة الكهربائية اللي كانت موجودة عندنا في 2013، مفيش حاجة ببلاش، أرجو إنها تكون حاضرة لكل اللى بيسمعوني، وزراء ونواب ومسئولين"، موضحا: "قيادة الدولة فيها 100 مليون، دا موضوع مش بيتحل بالأكل والشرب، قسما بالله لو كان الموضوع وجبة واحدة في اليوم لبناء أمة أقسم بالله لأقعد بقية عمري كله أكل وجبة واحدة".

اقرأ أيضا| وزير الكهرباء: استثمرنا 2.7 مليار دولار في 8 شهور

وافتتح الرئيس، اليوم، 8 من المشروعات القومية الكبرى بقطاع الكهرباء والطاقة المتجددة على مستوى الجمهورية بتقنية الفيديو كونفرانس. للمزيد من التفاصيل (اضغط هنا)

موضوعات أخرى متعلقة:

الرقابة الإدارية: تقدمنا 58 مركزا في مؤشر جودة الكهرباء

الرقابة الإدارية: مراجعة 355 مشروعا بـ437 مليار جنيه

السيسي: «سيمينز» قدمت خدمة كبيرة لمصر.. وشكرا وزير الكهرباء

رئيس «سيمنز» للسيسي: أنت أفضل مفاوض

سيمنز: محطات الكهرباء تدعم تعاون مصر والسعودية.. وتكفي 40 مليون مواطن

السيسي: كانوا بيقولوا شيل وزير الكهرباء.. كلام لا يليق بالشرفاء

السيسي: نحن لا نصنع أنصاف حلول والخطة موجودة

«بنبان» أول محطة مصرية للطاقة الشمسية: سد عالي جديد