loading...

رياضة مصرية

كيف فجر مرتضى أزمة بين شيكابالا وإسماعيل يوسف في الزمالك؟

مرتضى منصور وشيكابالا

مرتضى منصور وشيكابالا



قال محمود عبد الرازق (شيكابالا)، لاعب نادي الزمالك، إنه لم يخطره أحد بالانتظام في التدريبات الجماعية للفريق، عقب عودته من معسكر المُنتخب خلال مشاركة اللاعب في نهائيات كأس العالم 2018، والذي أقيم في روسيا.

واستفسر مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك، من شيكابالا، خلال فيديو نشر على الموقع الرسمي للقلعة البيضاء، عن سبب انقطاعه عن التدريبات خلال الجلسة التي جمعتهما معًا اليوم الأحد، حيث طلب من شيكابالا شرح أسباب إصدار بيانه الأخير، وقال: «هو قال إني عاوز أذله وإنه لعب سنة كاملة في السعودية بـ1000 جنيه في السنة، لو ابني أكيد مش هرضى بكده، لأنه لم يخطره أحد بحضوره للنادي بعد معسكر المنتخب».

شيكابالا رد على منصور قائلًا: "يا ريس أنا ماحدش أخطرني، الجوابات دي على عنواني من وأنا عندي 12 سنة"، ليرد رئيس النادي «أي حد بيغير عنوانه طبيعي يخطر النادي.. مين رجعك من البرتغال؟».

ورد شيكابالا: "أنا محسوب على حضرتك"، ليرد رئيس النادي: «أنا بسعى ليك عشان خاطر أنت ابن النادي وبدورلك على عقد في السعودية علشان مستقبلك الكروي مايروحش على الفاضي».

مرتضى واصل حديثه: «أنا كل ما أكلم جروس عنك يقولي لأ، بسبب أنك محضرتش للنادي أو سافرت المعسكر»، ليكشف شيكابالا، عن أنه يوجد أشخاص لا يريدون وجوده في النادي الأبيض، رافضًا الإفصاح عن اسم أي منهم.

وقاطعه منصور ووجه حديثه للمصور: "هو إسماعيل يوسف وشيكابالا بيقول أنك مش بتحبه، وأنت قولتلي قبل كده، وكلمت إسماعيل قال عليك مجنون".

وقال منصور: "قدامك 24 ساعة فكر إنت عاوز تعمل إيه، لازم تبقى عارف إن قائمة الزمالك قفلت خلاص، أنا بسعى ليك تروح السعودية، عشان السنة ماتعديش كده، عاوز دماغك تبقى زي رجلك، وماتمشيش مع العيال ويعملك بيان، الناس مش هتصدق كلامك طالما أن اللي مرجعك".

مرتضى اختتم حديثه: «أسعى للبحث عن عرض خارجي لشيكابالا حتى أول يناير ويثبت نفسه لجروس، عشان يرجع في يناير لأن القائمة هتبقى 30 لاعبا وليس 25».