loading...

جريمة

«مش هينفع أسيب صحابي يا أمي».. قصة شاب دفع حياته ثمنا لشهامته

محمد عنتر المجني عليه

محمد عنتر المجني عليه



كعادته كل يوم يستيقظ الشاب «محمد عنتر» من النوم ليقبل يدى والديه ويتناول معهما الإفطار، ومنذ نعومة أظافره عمد الشاب صاحب الـ20 سنة إلى توفير نفقاته الشخصية؛ للتخفيف عن كاهل والده، فحظي بحب واحترام جيرانه في المنطقة.

Cinque Terre


الضحكة لم تفارق وجهه، وحاز حب الناس وحب أصحابه ودعوات والديه، فهو الابن الوحيد على بنتين، لكن القدر حسب حسبته الأخيرة وسطر نهاية حياة الشاب على يد مجموعة من البلطجية ببولاق الدكرور في أثناء مشاجرتهم على ترويج المخدرات، فكانت كلمته الشهيرة لأصحابه «الخناقات آخرتها وحشة وابعدوا عن القرف اللي بتبيعوه ده».

Cinque Terre

 


محمد عنتر وشهرته «سطوحي» شاب عشريني دفع حياته ثمنا لشهامته ووقوفه مع أصدقائه حتى لو في المشاجرات.. «التحرير» انتقل إلى مسرح الجريمة حيث يعلو الحزن وجوه الأهالي والأصدقاء بالمنطقة. 

Cinque Terre

«حسبي الله ونعم الوكيل راح في شربة ميه دا عيل وحيد على بنتين ولسه ما دخلش دنيا» بهذه الكلمات بدأ «عم محمود» أحد الجيران وشاهد عيان على الواقعة حديثه، متابعا «دي كانت مشكلة بين طرفين، شاب اسمه "أحمد" من شارع الجمعية وعيل تاني من عند نادي بولاق اسمه عبده عروبة وشهرته "مطب" بيتشاجروا على ترويج المخدرات مع بعضهم».

وأضافت «أم علي»، صاحبة محل بقالة بالمنطقة أن المشاجرة بدأت بمشادة كلامية بين الطرفين وتوعد كل من الطرفين الآخر، ولم تمر سوى ساعة حتى بدأ إطلاق النار».

واستكملت «محمد كان واقف بيشتري حاجة مني وأول ما سمع الخناقة اتفزع وقالي بسرعة يا أم علي أحسن يكون صحابي بيتخانقوا فقلت له يا ابني إنت مالك إنت ولا بتشرب ولا بتبيع زيهم ابعد عنهم أحسن».

Cinque Terre

تدعو التاجرة بالرحمة على روح القتيل قبل أن تضيف «رد علي مش هينفع يا أمي أسيبهم وقت الزنقة ربنا يهديهم وسبني ومشي سمعت بعدها بيقولوا محمد انضرب بالنار ومات».

وأضاف أحد أصدقاء المجني عليه: «محمد جدع والكل بيحبه في المنطقة وبيصاحب أي حد حتي لو انت وحش برده بيصاحبك وكان دايما بيقول صاحب صاحبك على عيبه».

واختتم «أول ما سمع إن صحابه بيتخانقوا جري عشان يحوش بينهم ويردد خلاص كفاية كده الموضوع هايكبر».

Cinque Terre

البداية تعود لبلاغ للعميد محمد غالب مأمور القسم يفيد نشوب مشاجرة ببولاق الدكرور ووفاة شخص وإصابة آخر في حالة حرجة.

وعلى الفور انتقل رجال المباحث بقيادة المقدم محمد الجوهري ومعاونوه الرائد طارق مدحت والنقيب أحمد مندو وتمكنوا من القبض على 6 من طرفي المشاجرة.